Skip to Content

نشست علمی «مبانی پیشرفت و فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن»

تصویر اصلی: 

حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امشب، 10 آذرماه در نشست علمی «مبانی پیشرفت و فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن» گفت: قرآن کتاب تغییر و انسان‌سازی است و تأثیرات عینی و خارجی در مخاطب گذاشته و می‌گذارد و تأثیرات آن تا امروز نیز ادامه دارد.

وی اظهار کرد: مردمی که چهار تمدن در اطراف‌شان بود و تکیه‎گاه تمدنی نداشتند با قرآن کریم به سید تمدن‎ها دست یافتند و بر آنان چیره شدند.

بهجت‌پور افزود: پیامبر این تمدن را به تنهایی در مکه آغاز کرد و در مدینه همه‎گیر شد که این امر به دلیل ویژگی‌هایی بود که برخی از آنها در آیات پایانی سوره مبارکه فتح آمده است؛ ویژگی‎هایی که اسلام را به عنوان دین برتر و ایمان مردمی که از آن اشراب شدند را تبیین کرده است.

پیشرفت در سایه اطاعت از خداست

وی با اشاره به فراگیری تمدن اسلامی در مدینه و با بیان اینکه این فراگیری به حدی رسید که دیگر شرک و کفری در ظاهر باقی نماند، تصریح کرد: قرآن کریم این پیشرفت‎ها و پیشرفت در همه دوران‎ها را محصول اطاعت از حق تعالی می‎داند و پسرفت را نیز محصول و نتیجه سرپیچی از دستورات الهی برمی‎شمارد.

در ادامه این نشست حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: زیرساخت پیشرفت از منظر اسلام، حکمت اسلامی است و مبانی حکمت اسلامی را هم باید از قرآن اخذ کنیم.

خسروپناه افزود: از پیشرفت سیاسی نمی‎توانیم صحبتی کنیم بدون اینکه از پیشرفت فرهنگی و اقتصادی سخن به میان بیاید زیرا پیشرفت دارای جامعیت است و یکی بدون دیگری جامع نخواهد بود.

وحی؛ منبع اصلی معرفت‌شناسی

وی اظهار کرد: مبانی معرفت‌شناسی الگوی پیشرفت مدرن، گوهر مدرنیته و اصالت فاعل شناسای انسانی است که دو گروه تجربه‎گرایان و عقل‎گرایان در غرب از این مبانی پدید آمده‎اند ولی قرآن علاوه بر این دو موضوع، وحی را هم به عنوان منبع تفکر و اصلی‎ترین آن مطرح می‎کند.

این نشست با همکاری مرکز تخصصی تفسیر، انجمن قرآن‌پژوهی حوزه و دبیرخانه همایش پیشرفت و عدالت از منظر قرآن کریم برگزار شد.



browser.png
mnf6zsbb.png
X
Loading
activity | about seo